Vrijdag 6 juli 2018

Het is bijna 23 uur als ik aan het verslag van vandaag begin.  Het was hier trouwens een regendagje, maar niet de Brazilianen maar onze eigenste Rode Duivels brachten toch de zomer terug.  De filmpjes op de facebookpagina van eredirecteur Eric en intussen gedeeld op die van school, laten u even meegenieten.

Maar goed… waar zullen we beginnen. We zijn opgestaan met het getik van de regen tegen het raam. Nadenken over een alternatief programma kon niet. Om met de bus in Salzburg te rijden, moet je toestemming vragen, en zoals op de luchthavens krijg je uren toegewezen waarop je mag ‘landen’. We waren er dus als de kippen bij.  Het was ook een beetje feest, want aan hun deur vonden onze Barthelianen hun nieuwe kampshirt.

Na het ontbijt snel dus op de bus om een uurtje te rijden richting Salzburg. Geen zieken op de bus, want onze EHBO-post draait heel efficiënt. We werden op 800 m van ons startpunt gedropt.  Even wandelen en we stonden aan het standbeeld van Mozart.  Ik mocht vandaag gidsen en bracht de kinderen langsheen mooi barokkerken, slimme architecten, catacomben en plaatsen uit de film ‘The Sound of music’. Het regende bij momenten pijpenstelen, maar goed, onze Barthelianen probeerden er zich niet te veel aan te ergeren. Zelfs Eric, die ooit al eerder Salzburg bezocht, zag nieuwe dingen, tot zijn grote vreugde.

Picknicken deden we aan de galerij voor het speelgoedmuseum. We waren er mooi op tijd. De regen liet ons ook even met rust. Maar met natte kleren was het wel niet overdreven warm. Dus zo gauw we konden, trokken we het museum binnen.  Hier kunnen ze in België van leren.  Een prachtig museum waarbij de kinderen mochten spelen en tegelijkertijd iets bijleerden over het speelgoed.  Het was vooral beleven dat centraal stond: grote bouwsels, meterslange knikkerbanen, treintjes, racebanen… echt super. Overal zag je ook gezinnen in een sprookjeshuis verhaaltjes vertellen, …  De kinderen konden zich anderhalf uur lang kostelijk amuseren. Kostelijk… maar kostenloos! Helemaal gratis… Bestond dat in België ook maar.

Na het speelgoedmuseum gingen we naar het geboortehuis van Mozart, gelegen in een drukke winkelstraat. Via de Jodengasse ging het naar de Domplatz en bezochten we de dom van Salzburg. Even later waren we terug aan de busparking en trokken we huiswaarts.  Ik vroeg aan Warre wat hij het leukste vond aan de dag.  Verrassend genoeg zei hij: “Het bezoek aan de binnenstad en vooral dat ik nu weet waar Mozart geboren is.” Daarop vulden Tristan spontaan aan: “Boven de Spar hé!” Als u de foto ziet of googlet zal u wel begrijpen waarom.

Eens terug thuis werden kamptrui en -shirt netjes opgeborgen voor de terugreis. De tricolore kleding mocht bovengehaald worden.  Aangezien we morgen niet naar de Liechtensteinklamm gaan, kiezen we voor een rustige morgen.  We hebben het ontbijt om 08.30 uur gepland, het middagmaal ter plaatse om 12.30 uur en daarna trekken we naar Eisriesenwelt.  Alles dus goed geregeld om de match helemaal uit te kijken.

De kinderen mochten dan ook vrij kiezen vanavond: of de wedstrijd of rustig spelen of gaan slapen.  De spanning was te snijden, maar het feestgedruis en de ambiance konden tellen. Bij elk doelpunt werden onze spelers aangemoedigd en vooruit geschreeuwd.  Zalig! Echt waar.

De regen van de voorbije dag was dan ook snel vergeten.  Hier in huis schijnt de zon. Linus was zo enthousiast over de overwinning dat hij zijn bed in sprong en er dwars door zat.  Dat was toch de laatste van wie we dat verwachtten. We stelden hem gerust en lossen dat morgen wel op. Hij kon er gelukkig om lachen.  Wat de Duivels met onze kinderen doen hé! Fantastisch.

Nog even enkele foto’s laden en de dag zit erop. We zitten over de helft. Wat vliegt de tijd! Ik denk wel dat de kinderen een zalige tijd beleven.  Zonder wifi! Ze ravotten, zijn creatief, verzinnen spelletjes en liedjes…  Dat mogen alle mama’s en papa’s zeker onthouden…

Slaap lekker en tot morgen!

Meester Tom.

© 2018 Gemeentelijke Basisschool Barthel. Alle rechten voorbehouden.